"Türkiye, TIMSS 2019'da ilk kez 500 puanın üzerine çıktı"
Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS) 2019 ile ilgili, "Türkiye, TIMSS uygulamalarında sabit başarı ölçüsü olarak kabul edilen ölçek orta noktasının yani 500 puanın her iki alanda da ilk kez üzerine çıkmış oldu. Varmak istediğimiz yer, dünya sıralamasında ilk 10 içerisinde yer almak" dedi.
Yayınlanma :
08.12.2020 14:09
Güncelleme :
08.12.2020 14:09


Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS) 2019 ile ilgili, "Türkiye, TIMSS
uygulamalarında sabit başarı ölçüsü olarak kabul edilen ölçek orta noktasının
yani 500 puanın her iki alanda da ilk kez üzerine çıkmış oldu. Varmak
istediğimiz yer, dünya sıralamasında ilk 10 içerisinde yer almak" dedi.
Milli Eğitim Bakanı Selçuk, TIMSS 2019'un Türkiye
onuçlarını açıkladı. Bugün dünyada TIMSS'e katılan tüm ülkelerin başarı
puanlarını açıkladıklarını belirten Bakan Selçuk, TIMSS'in Uluslararası Eğitim
Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu (IEA) tarafından 4 yıllık periyotlarda
gerçekleştirilen başarı izleme araştırması olduğunu hatırlattı.
'TÜRKİYE İLK KEZ 5'İNCİ SINIF DÜZEYİNDE KATILDI'
İlk uygulaması 1995 yılında gerçekleştirilen TIMSS'in 4'üncü
ve 8'inci sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen alanlarındaki
başarılarını değerlendirdiğine dikkat çeken Selçuk, "Türkiye, araştırmaya
8'inci sınıf düzeyinde 1999, 2007, 2011, 2015 ve 2019 yıllarında; 4'üncü sınıf
düzeyinde ise 2011, 2015 ve 2019 yıllarında katılmıştır. Ülkemiz, TIMSS 2019
döngüsüne kadar fen ve matematik alanlarında ortalama başarısını zamanla
artırmış, ancak TIMSS değerlendirmelerinde bir referans olarak kabul edilen
ölçek orta noktasının ki, bu aşağı yukarı 500 puan civarında oluyor, bunun
altında ya da ölçek noktası düzeyinde performanslar göstermiştir" dedi.
Bakan Selçuk, Türkiye'nin 2019 yılında ilk kez 4'üncü sınıf
düzeyindeki uygulamaya 5'inci sınıf öğrencilerinden oluşan örneklem ile
katıldığını belirterek, "Çünkü Türkiye'de 4'üncü sınıf öğrencilerinin
ortalama yaşı TIMSS ortalamasından düşük. TIMSS 2015 ve 2019 döngülerine 4'üncü
ınıf düzeyinde katılan ülkelerdeki öğrencilerin ortalama yaşı 10,2. Türkiye'de
ise 4'üncü sınıf öğrencilerinin ortalama yaşı 9,7 olarak belirlendi. 2015
TIMSS'te İngiltere, Norveç, Güney Afrika, Yeni Zelanda gibi ülkeler 4'üncü sınıf
yerine 5, 8’inci sınıf yerine de 9’uncu sınıfta sınava katılmışlardı. Bu yılda
aynı durumda olan bazı ülkeler mevcut. TIMSS 2019'a Türkiye'den katılan 5'inci
ınıf örnekleminin ortalama yaşı da 10,6" diye konuştu.
TIMSS 2019 SONUÇLARI
TIMSS 2019 uygulamasına 4'üncü sınıf düzeyinde 58 ülkenin,
8'inci sınıf düzeyinde ise 39 ülkenin katıldığını söyleyen Bakan Selçuk, rapora
göre Türkiye puanlarının değerlendirmesini şöyle açıkladı:
"4'üncü sınıf Türkiye puanları için matematik alanında
2015 yılında 483 olan ortalama puan, 2019 yılında 40 puan artarak 523'e
yükseldi. Bir başka deyişle matematik uygulamasında 2015 yılında 49 ülke
arasında 36'ncı sırada yer alırken, 2019 yılında 58 ülke arasında 23'üncü
ıraya yükseldi. Fen alanında 2015 yılında 483'tü ortalama puan. 2019 yılında
ise 43 puan artırarak 526'ya yükseldi. Başka bir deyişle fen uygulamasında 2015
yılında 47 ülke arasında 35'inci sırada iken, 2019 yılında 58 ülke arasında
19'uncu sıraya yükseldi. 8'inci sınıf Türkiye puanları ise şöyle; matematik
alanında 2015 yılında 458 olan ortalama puan, 2019 yılında 38 puan artarak
496'ya yükseldi. Bir başka deyişle matematik uygulamasında 2015 yılında 24'üncü
ırada yer alırken 2019 yılında 20'nci sıraya yükseldi. Fen alanında 2015
yılında 493 olan ortalama puan, 2019 yılında 22 puan artarak 515'e yükseldi.
Başka bir deyişle fen uygulamasında 2015 yılında 21'inci sırada iken 2019
yılında 15'inci sıraya yükseldi."
'OLMAK İSTEDİĞİMİZ YERDE DEĞİLİZ'
Bakan Selçuk, 4'üncü ve 8'inci sınıf verilerine göre genel
değerlendirmesini ise şöyle yaptı:
"TIMSS 2019 sonuçlarına göre, Türkiye TIMSS
uygulamalarında sabit başarı ölçüsü olarak kabul edilen ölçek orta noktasının,
yani 500 puanın her iki alanda da ilk kez üzerine çıkmış oldu. Üst ve ileri
yeterlik düzeylerindeki öğrenci oranları da arttı. Performans iyileşmesi
Türkiye'nin tüm bölgelerine yayıldı. Sizlerin de gördüğü üzere giderek artan bu
kısmi iyileşme hepimizi elbette çok memnun ediyor. Olmak istediğimiz yerde
değiliz; ama yoluculuğumuzda kat ettiğimiz yol çok sevindirici. Ancak 'Ne
değişti de Türkiye böylesi bir yükseliş yakaladı' diye baktığımızda belki
birkaç ana başlıktan söz edilebilir. Kurduğumuz ölçme değerlendirme merkezleri,
uluslararası standartlardaki yeni nesil sorular, hızlı bir yükselişe geçen
öğretmen eğitimleri, EBA'nın çocukları dijital içeriklerle çok yönden
geliştirecek bir öğrenme disiplini içerisinde tutması, yaptığımız fiziki
iyileştirmeler, TIMSS konusundaki farkındalık oluşturma çalışmaları bu
başlıklar arsında sayılabilir."
'HEDEFİMİZ İLK 10 İÇİNDE YER ALMAK'
Bakan Selçuk, Aralık 2019’da açıklanan Uluslararası Öğrenci
Değerlendirme Programı (PISA) sınav sonuçlarında da Türkiye'nin kaydettiği
büyük ilerlemenin görüldüğüne işaret ederek, "Her geçen yıl daha iyi
onuçlara ulaşacağımıza eminiz. Bu tür araştırmalar, tabiri caizse eğitim
istemlerinin röntgenlerini çeker. Buradan elde edilen verilerle de eğitim
politikaları gözden geçirilir ve bu politikalarda güncelleme yoluna gidilir.
Yakaladığımız bu ivmeyi koruma gayretinde olmalıyız. Hepimize vazife düşüyor.
Her gün daha iyiye taşıdığımız EBA platformu, öğrencilerimiz için yaptığımız
kaynak kitap destekleri, soru paketleri Liselere Geçiş Sistemi (LGS) için
ağladığımız kaynaklar, çalışma fasikülleri, müfredatta yaptığımız iyileştirmeler
bu sürecin destekçisi oluyor. Varmak istediğimiz yer, dünya sıralamasında ilk
10 içerisinde yer almak. Türkiye bu sıçramayı yapacak güce, kabiliyete ve
yeterliliğe muktedir. Sürece dahil olan tüm öğrencilerimize, öğretmenlerimize
ve velilerimize ilgilerinden dolayı çok teşekkür ediyoruz. Biz bu sınavları son
derece ciddiye alıyoruz, ancak Türk eğitim sisteminin kendi bireyselliği ve
kendi değerleri doğrultusunda ilerleyeceğini de unutmuyoruz. Eğitimde bir
başarı hikayesi oluşacaksa bunu hepimiz, bütün toplum olarak birlikte
gerçekleştireceğiz" diye konuştu.
Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: