İzmir Kent Haber
Metin SOYDEVELİ yönetimindeki etkinlikte, Turhan GÜLEL’in Türk Edebiyatındaki 2. Yeni anlayışı hakkındaki geniş değerlendirme ve bilgi aktarımı yanında Dilek AKSEL de şairler hakkında bilgiler verdi. Aygün EROĞLU’nun da ortam ve video kayıtlarını yaptğı etkinlikte
köşe yazarımız şâir Şerif KUTLUDAĞ’ınSezaîKARAKOÇ’un “Sürgün Ülkeden Başkenler Başkentine” isimli şiirini seslendirdi. Anma programında aşağıda isimleri verilen Şiir Kalbimizde Grubu Şâirleri, 2. Yeni şâirlerinden aldıkları şiirleri seslendirdiler:
Süreyya TÜRKAYDIN: 1- Masa Da Masaymış Ha (Edip Cansever) , 2- İki Şey (Cemal Süreya)
Birhan AKARSU:1- Üvercinka (Cemal Süreya) , 2- Mendilimde Kan Sesleri (Edip Cansever)
Aygün EROĞLU:1- Göğe Bakma Durağı (Turgut Uyar)
Dilek AKSEL:1- Gelmiş Bulundum (Edip Cansever)
Birgül KIZILKAYA:1- Evvel Zaman İçinde (Oktay Rifat) , 2- Ne Böyle Sevdalar Gördüm Ne Böyle Ayrılıklar (İlhan Berk)Elif ÇIRAK:1- Umuş (Edip Cansever) , 2- Güneşi Yakanların Selamı (İlhan Berk)
Şerif KUTLUDAĞ:1- Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine (Sezai Karakoç)
Aydın YAVUZER:1- Üşür Ölüm Bile (Ülkü Tamer) , 2- Uyku (Ülkü Tamer)
Yasemin YAZGAN:1- Sevgilim Bir Günün Ortası Şimdi (Cemal Süreya)
Gülizar ATAN:1- Mor Külhani (Ece Ayhan)
Nadire ÖKSÜZ:1- Yerçekimli Karanfil (Edip Cansever) , 2- Tel Cambazının Tel Üstündeki Durumunu Anlatır Şiirdir (Turgut Uyar)
Ekrem KELEŞOĞLU:1- Meçhul Öğrenci Anıtı (Ece Ayhan)
Belma MARANGOZ, Ümran EROL ve Suna YILMAZ da şiirlerini seslendirdiler.
2. YENİ ŞAİRLERİ:
Cemal Süreya (1931-1990)
İlhan Berk (1918-2008)
Edip Cansever (1928-1986)
Ece Ayhan (1931-2002)
Turgut Uyar (1927-1985)
Ülkü Tamer (1937-2018)
Sezai Karakoç (1933-2021) …
2. YENİ ŞİİR AKIMININ GENEL İLKELERİ:
Aklın mantıksal işleyişine sırt çevirdiler, gerçeküstücülüğü daha bilinçli benimsediler.
Anlama değil imgeye kapılarını sonuna kadar açtılar.
Konuşma diline uzak kaldılar, edebi sanatlara özgürlük tanıdılar.
I. Yeni’nin (Garip Akımı) tam tersi noktadan yola çıkarak halk kültüründen uzaklaştılar.
Anlamı karartan ve gizleyen bir tavır takındılar. Sözcüklerin çağrışımlarla derinleşen ve çoğalan değerine önem verdiler.
Folklorik malzemenin şairin kişiliğini ezeceğini savunduklarından “Folklor şiire düşman” sloganını geliştirdiler.
Kentli küçük insan tipinin çizilmesine ve bu tipin “Süleyman Efendi” tiplemesinde olduğu gibi idolleştirilmesine son verdiler.
Duyguya ve çağrışıma dayanarak şiirin içsel zenginliğini daima yeni yorumlara açık bıraktılar.
Garip şiiri yoksul çoğunluğun yaşama koşullarını ve zevk anlayışını dikkate alırken, İkinci Yeniciler, daha çok aydın kesimin ve elit tabakanın zevkine hitap ettiler.
Şiiri, diğer sanatlarla yakın ilişkiye soktular.
Şiiri aklın, ahlaki endişelerin, yasaların ve alışılmış her türlü sınırlayıcı, baskıcı düzeneklerin dışına çıkarmak istediler.
Biçimin içerikten önce geldiğini savunan İkinci Yeniciler, siyaset dışı kalmaya özen gösterdiler.
Metin SOYDEVELİ yönetimindeki etkinlikte, Turhan GÜLEL’in Türk Edebiyatındaki 2. Yeni anlayışı hakkındaki geniş değerlendirme ve bilgi aktarımı yanında Dilek AKSEL de şairler hakkında bilgiler verdi. Aygün EROĞLU’nun da ortam ve video kayıtlarını yaptğı etkinlikte
köşe yazarımız şâir Şerif KUTLUDAĞ’ınSezaîKARAKOÇ’un “Sürgün Ülkeden Başkenler Başkentine” isimli şiirini seslendirdi. Anma programında aşağıda isimleri verilen Şiir Kalbimizde Grubu Şâirleri, 2. Yeni şâirlerinden aldıkları şiirleri seslendirdiler:
Süreyya TÜRKAYDIN: 1- Masa Da Masaymış Ha (Edip Cansever) , 2- İki Şey (Cemal Süreya)
Birhan AKARSU:1- Üvercinka (Cemal Süreya) , 2- Mendilimde Kan Sesleri (Edip Cansever)
Aygün EROĞLU:1- Göğe Bakma Durağı (Turgut Uyar)
Dilek AKSEL:1- Gelmiş Bulundum (Edip Cansever)
Birgül KIZILKAYA:1- Evvel Zaman İçinde (Oktay Rifat) , 2- Ne Böyle Sevdalar Gördüm Ne Böyle Ayrılıklar (İlhan Berk)Elif ÇIRAK:1- Umuş (Edip Cansever) , 2- Güneşi Yakanların Selamı (İlhan Berk)
Şerif KUTLUDAĞ:1- Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine (Sezai Karakoç)
Aydın YAVUZER:1- Üşür Ölüm Bile (Ülkü Tamer) , 2- Uyku (Ülkü Tamer)
Yasemin YAZGAN:1- Sevgilim Bir Günün Ortası Şimdi (Cemal Süreya)
Gülizar ATAN:1- Mor Külhani (Ece Ayhan)
Nadire ÖKSÜZ:1- Yerçekimli Karanfil (Edip Cansever) , 2- Tel Cambazının Tel Üstündeki Durumunu Anlatır Şiirdir (Turgut Uyar)
Ekrem KELEŞOĞLU:1- Meçhul Öğrenci Anıtı (Ece Ayhan)
Belma MARANGOZ, Ümran EROL ve Suna YILMAZ da şiirlerini seslendirdiler.
2. YENİ ŞAİRLERİ:
Cemal Süreya (1931-1990)
İlhan Berk (1918-2008)
Edip Cansever (1928-1986)
Ece Ayhan (1931-2002)
Turgut Uyar (1927-1985)
Ülkü Tamer (1937-2018)
Sezai Karakoç (1933-2021) …
2. YENİ ŞİİR AKIMININ GENEL İLKELERİ:
Aklın mantıksal işleyişine sırt çevirdiler, gerçeküstücülüğü daha bilinçli benimsediler.
Anlama değil imgeye kapılarını sonuna kadar açtılar.
Konuşma diline uzak kaldılar, edebi sanatlara özgürlük tanıdılar.
I. Yeni’nin (Garip Akımı) tam tersi noktadan yola çıkarak halk kültüründen uzaklaştılar.
Anlamı karartan ve gizleyen bir tavır takındılar. Sözcüklerin çağrışımlarla derinleşen ve çoğalan değerine önem verdiler.
Folklorik malzemenin şairin kişiliğini ezeceğini savunduklarından “Folklor şiire düşman” sloganını geliştirdiler.
Kentli küçük insan tipinin çizilmesine ve bu tipin “Süleyman Efendi” tiplemesinde olduğu gibi idolleştirilmesine son verdiler.
Duyguya ve çağrışıma dayanarak şiirin içsel zenginliğini daima yeni yorumlara açık bıraktılar.
Garip şiiri yoksul çoğunluğun yaşama koşullarını ve zevk anlayışını dikkate alırken, İkinci Yeniciler, daha çok aydın kesimin ve elit tabakanın zevkine hitap ettiler.
Şiiri, diğer sanatlarla yakın ilişkiye soktular.
Şiiri aklın, ahlaki endişelerin, yasaların ve alışılmış her türlü sınırlayıcı, baskıcı düzeneklerin dışına çıkarmak istediler.
Biçimin içerikten önce geldiğini savunan İkinci Yeniciler, siyaset dışı kalmaya özen gösterdiler.