Kanuna göre, Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğünün (MTA) yurt  dışında faaliyet göstermek üzere kuracağı şirketlerin arama ve araştırma  faaliyetleri dışında işletme faaliyetinde de bulunmasına imkan tanındı. Bu  kapsamda kurulacak özel hukuk hükümlerine tabi olacak şirketlere piyasa  şartlarında hareket edebilmeleri amacıyla bazı kanunlardan ve KHK'lerden muafiyet  ve istisnalar getirildi.Elektrik Üretim Anonim Şirketi (EÜAŞ) ihtiyaç duyulması halinde, kamu  kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması amacıyla elektrik üretim tesisleri  kurması, işletmesi ve ticaretinin yaptırılması konusunda görevlendirilen veya  üretim tesisi işletme hakkı devredilen şirketlerin sahasından kömür alımı  yapabilecek.Maden Kanunu'nun amaçları arasına madenlerin milli menfaatlere uygun  olarak aranması ibaresi eklendi. Ayrıca Maden İşletme Faaliyetleri ,   Madencilik Faaliyetleri , Görünür Rezerv Geliştirme Hakkı ve Teknik Eleman  tanımları yapıldı.Kanunla Maden Hakları ; madenlerin aranması, bulunması, görünür  rezervinin geliştirilmesi ve işletilebilmesi için verilen izinler ve maden  yataklarının bulunmasına yardımcı olanlara maddi imkanlar tanınması olarak ifade  edildi.Önemli bir kamu geliri olan ruhsat bedeli ve devlet hakkının hukuki  statüleri yeniden düzenlenerek, madenlerden alınacak ruhsat bedeli ve devlet  hakkı oranları revize edildi.Maden istihracı ile sağlanacak gelirden devlet payına düşen ve ödeme  yükümlülüğü ruhsat sahibine ait olan kısım devlet hakkı olacak.Taban bedelinin, ruhsatın yürürlükte kaldığı takvim yılı sayısı, maden  grubu, cinsi ve alan büyüklüklerine göre belirlenen katsayılarla çarpılıp,  tablolarda gösterildiği şekilde hesaplanarak her yıl ocak ayının sonuna kadar;  arama ruhsatlarında tamamı Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğün bütçesine ve  işletme ruhsatlarında ise yüzde 30'u çevre ile uyum planı çalışmalarını sağlamak  üzere teminat olarak, yüzde 20'si Genel Müdürlüğün bütçesine, yüzde 50'si ise  genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Genel Müdürlüğün muhasebe birimi hesabına  ruhsat bedeli yatırılacak.Madenlerin aranması ve işletilmesi için yönetmelikte belirtilen usul  ve esaslar çerçevesinde Genel Müdürlük tarafından ruhsat verilecek.Üretime yönelik hazırlık çalışmaları ve üretim için yapılan  faaliyetler maden işletme faaliyetleri olarak adlandırılacak.Madenlerin aranması, üretime yönelik hazırlık çalışmaları, üretilmesi,  sevkiyatı, cevher hazırlama ve zenginleştirme, atıkların bertarafı, ruhsat  sahasındaki stoklama/depolama işlemleri, maden işletmelerinin kapatılması ve  çevre ile uyumlu hale getirilmesi ile ilgili tüm faaliyetler ve bu faaliyetlere  yönelik geçici tesislerin yapılmasına ise madencilik faaliyetleri denilecek.Kanunda, Görünür Rezerv Geliştirme Hakkı ise Ruhsat sahibi ile veya  ihalelik sahalara ilişkin Genel Müdürlük ile gerçek/tüzel kişiler ve/veya kamu  kurum ve kuruluşları arasında yapılan sözleşme kapsamında Ulusal Maden Kaynak ve  Rezerv Raporlama koduna göre hazırlanmış rapor ile belirlenen görünür rezervden,  bu görünür rezervi ortaya çıkaran gerçek/tüzel kişiler ve/veya kamu kurum ve  kuruluşlarının aldığı pay şeklinde tanımlandı.Görünür rezerv geliştirme hakkı hisselere bölünemeyecek, Enerji ve  Tabii Kaynaklar Bakanlığı onayıyla devredilebilecek.Madencilik    yapacak şirketlerin statüsünde madencilik  yapabileceği    yazılı olma şartı kaldırılacak. Buluculuk hakkı ile görünür rezerv  geliştirme hakları maden siciline şerh edilecek.Kanunla, ruhsat müracaatlarında özel izin alanı ile çakışmayan  kısımların, çakışan kısımlara alınacak izinlerden bağımsız olarak  ruhsatlandırılmasının önü açıldı.Maden sahalarında madencilik dışında herhangi bir faaliyetin rezerv  kaybına neden olmamak için Genel Müdürlüğün izni olmadan yapılamayacağını  düzenleyen kanun, işletme izinlerinin tapu kayıtlarına işlenmesi amaçlayarak  diğer yatırımlar planlanırken bölgede maden işletmesi olup olmadığını tespit  edebilmesine ve rezerv kaybına sebebiyet vermeyecek şekilde yatırımın  planlanabilmesine imkan sağlandı.Maden    Kanunu kapsamında oluşturulan kurul kaldırılarak, kurulun  yetkileri Bakanlığa devredildi.Maden ruhsat sahalarıKanunda belirtilen alanlara yapılan ruhsat müracaatlarının hak  sağlaması halinde 2 ay içinde ruhsat bedeli yatırılması ve kanunda belirtilen  çerçevede müracaatta bulunulması şartıyla ruhsat düzenlenecek.Ruhsat sahasındaki bu alanlara ilişkin ilgili kurumlardan izin  alınması için ruhsat sahibine bir yıl süre verilecek. Bu süre içinde bu alanların  izin alınamayan kısımları ruhsat sahasından taksir edilerek ihale yolu ile  ruhsatlandırılacak.Maden ruhsat sahalarında, maden üretim faaliyetleri ile bu  faaliyetlere dayalı ruhsat sahasındaki geçici tesisler dışındaki faaliyetler  ve/veya tesisler için Bakanlığın izni olmaksızın hiçbir şekilde iş yeri açma ve  çalışma ruhsatı düzenlenemeyecek.Madencilik faaliyetleri ile devlet ve il yolları, otoyollar, demir  yolları, havaalanı, liman, baraj, enerji tesisleri, petrol, doğal gaz, jeotermal  boru hatları, su isale hatları gibi kamu yararı niteliği taşıyan ya da gerçek  veya tüzel kişilere ait diğer yatırımların birbirlerini engellemesi, maden  işletme faaliyetinin yapılamaz hale gelmesi, yatırım için başka alternatif  alanların bulunamaması durumunda, madencilik faaliyeti ve yatırımla ilgili karar,  kamu yararı açısından yatırımların önceliği ve önemini tespit etmek üzere, ilgili  bakanlığın uygun görüşü alınarak Bakanlık tarafından verilecek. Bakanlık  tarafından alınan bu kararlar, kamu yararı kararı yerine geçecek.Maden işletme faaliyetinin yapılamaz hale geldiği alanın ruhsattan  taksir edilmesine veya ruhsatın iptal edilmesine Bakanlık karar verecek.Yatırım çakışması işlemleri nedeniyle Bakanlıkça veya Genel Müdürlükçe  herhangi bir sebeple ödenmek zorunda kalınan tutar, lehine karar verilen tarafa  rücu edilecek.Madencilik faaliyetleri ve/veya bu faaliyetlere bağlı geçici tesisler  için verilmiş izinler, temditler dahil ruhsat hukuku devam ettiği sürece geçerli  olacak. Ruhsatın temdit edilmesi halinde madencilik faaliyetleri ve/veya bu  faaliyetlere bağlı geçici tesisler için verilmiş bütün izinler temdit süresi  sonuna kadar hiçbir işleme gerek kalmaksızın uzatılmış sayılacak.Bu ihlallerin, ilk tespit tarihinden itibaren 5 yıl içinde iki kez  tekrarı halinde ise ruhsat iptal edilecek.46 bin 579 lira idari para cezasıÇevresel etki değerlendirmesi ile ilgili karar, iş yeri açma ve  çalışma ruhsatı, mülkiyet izni olmadan veya düzenlemeye aykırı faaliyette  bulunulduğunun tespiti halinde 46 bin 579 lira tutarında idari para cezası  uygulanarak bu alandaki işletme faaliyetleri durdurulacak. Bu ihlallerin ilk  tespit tarihinden itibaren 3 yıl içinde üç kez tekrarı halinde ise ruhsat iptal  edilecek.Ruhsat sahalarında ruhsat sahipleri, madencilik faaliyetleri ve  madenlerin işlenmesine yönelik faaliyetler dışında hiçbir faaliyette  bulunamayacak ve geçici tesisler dışında herhangi bir tesis veya altyapı tesisi  kuramayacak.Ruhsat sahalarında ruhsat sahibi veya diğer gerçek veya tüzel kişiler  ile kamu kurum ve kuruluşları ancak Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde  ticari veya sınai faaliyette bulunabilecek.Maden ruhsat sahalarında rezerv kaybına sebebiyet verilmemesi için  arazinin vasfına bakılmaksızın ruhsat sahaları hafriyat toprağı, cüruf, inşaat  yıkıntı atığı ve benzeri atıklar için döküm alanı olarak kullanılamayacak, maden  ruhsat sahalarına kamu kurum ve kuruluşları tarafından döküm izni verilemeyecek.Ancak maden ruhsat sahalarında rezervin bittiğinin Genel Müdürlükçe  tespiti halinde Genel Müdürlükçe kamu kurum ve kuruluşlarına izin verilebilecek.  Rezervin bittiğinin tespit edilememesi veya rezervin varlığının tespiti halinde  ise Genel Müdürlüğe bağlı kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılan döküm izni  talepleri ilgili fıkra kapsamında yatırım çakışması olarak değerlendirilecek ve  ilgili hükümlere göre sonuçlandırılacak.İhalelik sahalar için de arazinin vasfına bakılmaksızın, Genel  Müdürlüğün uygun görüşü alınacak. Bunlara aykırı hareket edenlere belirtilen  idari para cezasının on katı tutarında idari para cezası uygulanarak bu  faaliyetler durdurulacak, yapılan dökümün ruhsat sahasından veya ihalelik sahadan  kaldırılması için 6 ay süre verilecek. Bu süre içerisinde kaldırılmaması halinde  idari para cezası iki katı olarak uygulanacak. Altın, gümüş ve platinde teşvik indirimi yüzde 40 olduAltın, gümüş ve platin madenleri için uygulanan devlet hakkında teşvik  indirimi yüzde 40 olarak düzenlendi. Bu şekilde altın, gümüş ve platin  madenlerinden alınacak devlet hakkı oranı azaltıldı.Teknik elemanların ve yetkilendirilmiş tüzel kişilerin beyanlarına  sorumluluk getirilerek, gerçek dışı beyanların önüne geçilmesi amacıyla idari  para cezası verilecek. Cezalar, kusurun ilk kez işlenmesi halinde bin lira,  ikinci kez tekrarı halinde 5 bin lira olacak. Yetkilendirilmiş tüzel kişiler,  hazırladıkları rapor, proje ve her türlü teknik belge veya sundukları bilgi ve  belgelerden sorumlu olacak.Kanuna göre, maden ruhsat sahibi veya vekilinin, mahallinde yapılan  tetkik ve incelemelere katılmaması, herhangi bir nedenle tetkik ve incelemeleri  engellemesi halinde 31 bin lira, bunların tekrarında ise iki katı tutarında idari  para cezası uygulanacak. Mahallinde tetkik ve inceleme gerçekleştirilinceye kadar  üretim faaliyetleri durdurulacak.Sevk fişi olmaksızın maden sevk edildiğinin mülki idare amirlikleri,  il özel idarelerinin yanı sıra yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları veya  ilgili kamu kurum, kuruluşu tarafından tespiti halinde sevk edilen madene el  konulacak.Ödenmesi gereken devlet hakkına ilaveten sevk fişi olmaksızın sevk  edilen miktar için madenin ocak başı satış bedelinin 5 katı tutarında idari para  cezası verilecek. Bu hükmün ihlalinde idari para cezası 10 katı olarak  uygulanacak.İdari para cezası 5 katına çıkarıldıRuhsatı olmadan veya başkasına ait ruhsat alanı içerisinde üretim  yapıldığının tespiti halinde faaliyetler durdurularak üretilen madene mülki idare  tarafından el konulacak. Bu fiili işleyenlere kesilen tüm madenin ocak başı satış  bedelinin 2 katı tutarındaki idari para cezası, 5 katına çıkarıldı.Ham madde üretim izni olmadan veya Maden İşleri Genel Müdürlüğüne  bildirilen yüklenici dışında gerçek veya tüzel kişiler tarafından üretim  yapıldığının tespitinde de faaliyetler durdurulacak, üretilen ham maddeye mülki  idare el koyacak. El konulan madenler, mülki idare amirliklerince satılarak  bedeli büyükşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon  başkanlığı, diğer illerde il özel idaresi hesabına aktarılacak.Birinci grup (a) bendi maden ruhsatları hariç diğer grup madenlerin  ruhsat bedelleri, Genel Müdürlüğün belirlediği bankada açılacak hesaba  aktarılacak. İşletme ruhsat bedellerinin yüzde 50'si genel bütçeye gelir  kaydedilmek üzere, ilgili muhasebe birimince Hazine hebasına 15 gün içinde  aktarılacak. Birinci grup (a) bendi madenlerin ruhsat bedelleri ise  büyükşehirlerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı idaresine, diğer  illerde il özel idaresi hebasına yatırılacak.Ruhsat bedelinin her yıl ocak ayının sonuna kadar tamamının  yatırılmaması halinde, yatırılmayan kısmının 2 katı ruhsat bedeli olarak her yıl  haziranın son gününe kadar yatırılacak, aksi halde ruhsat iptal edilecek.Kanunla devlet hakkı yeniden düzenlendi. II. Grup (b) bendi madenlerde  doğal taşın özelliklerine ve bulunduğu bölgeye göre ocakta oluşan piyasa satış  fiyatı üzerinden yüzde 4 oranında alınan devlet hakkı yüzde 4,5'e çıkarıldı. IV.  Grup madenlerden; altın, gümüş, platin, bakır, kurşun, çinko, krom, alüminyum ve  uranyum oksit madenlerinden belirtilen oranlarda, uranyum oksit dışındaki  radyoaktif mineraller ve diğer radyoaktif maddelerden yüzde 8 oranında devlet  hakkı alınmaya devam edilecek. Diğerlerinden yüzde 2 oranındaki devlet hakkı ise  yüzde 3 olarak artırılacak.Üretilen madenin ham madde olarak kullanılması veya satılması halinde,  aynı pazar ortamında madenin işletmelerdeki tüvenan olarak ocak başı satışında  uygulanan fiyat, ocak başı satış fiyatı olacak.Madenlerden alınan devlet hakkına esas olan emsal ocak başı satış  fiyatı, bölgeler de dikkate alınarak her madene ait ayrı ayrı ve uygulandığı yıl  için belirlenerek Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından ilan edilecek. Ruhsat  sahipleri tarafından devlet haklarının beyanında kullanılan ocak başı satış  fiyatı, Genel Müdürlük tarafından ilan edilen ocak başı satış fiyatından daha  düşük olamayacak.Ruhsat sahibi tarafından beyan edilen ocak başı satış fiyatı Maden  İşleri Genel Müdürlüğü tarafından denetlenecek ve eksik beyanlar  tamamlattırılacak. İşletme izni olan maden ruhsatlarından her yıl en az ruhsat  bedeli kadar devlet hakkı alınacak. Kaynak tuzlaları, lületaşı ve oltu taşı için  düzenlenen ruhsatlardan alınacak devlet hakkında bu şart aranmayacak.Bu yerlerin devlet ormanlarına rastlaması ve Tarım ve Orman  Bakanlığınca verilen iznin 5 hektarı geçmemesi halinde, bu alanda ağaçlandırma  bedeli dışında bedel alınmayacak. Sahanın rehabilite edilerek tesliminden sonra  talep halinde teslim edilen saha kadar aynı şartlarda izin verilecek.Altın, gümüş ve platin hariç bakır, kurşun, çinko, demir, krom, civa,  kalay, kobalt, nikel, alüminyum grubundaki madenlerin yurt içindeki entegre  tesislerde metal hale getirilmesi durumunda devlet hakkının yüzde 75'i  alınmayacak.Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama koduRuhsat sahibi, arama ve işletme ruhsatı süresince Ulusal Maden Kaynak  ve Rezerv Raporlama Koduna göre hazırlanan teknik raporlar ile kaynak veya rezerv  olarak bildirdiği madenlerin bulucusu sayılacak. Bu hakkı talep eden ruhsat  sahibine buluculuk belgesi verilecek.Buluculuk hakkı hesabında kullanılacak ocak başı satış fiyatı, Maden  İşleri Genel Müdürlüğü tarafından her yıl belirlenerek ilan edilen ve devlet  hakkı ödemelerinde esas alınan ocak başı satış fiyatından daha düşük olamayacak.Üçüncü kişiler, ihalelik sahalara ilişkin Maden İşleri Genel Müdürlüğü  veya ruhsat sahibi ile yaptıkları sözleşmeler kapsamında ruhsat sahasındaki  görünür rezervi tespit etmeye ve geliştirmeye yönelik yaptıkları faaliyetler  sonucunda, tespit ettikleri veya geliştirdikleri görünür rezervde pay sahibi  olabilecekler. Görünür rezervi geliştirme hakkına yönelik yapılan sözleşmeler  Genel Müdürlüğe başvurulması halinde bilgi amaçlı maden siciline şerh edilecek.Süre uzatım başvurusuRuhsatlar, sahibinin ruhsat bedellerini ödeyerek müracaatta bulunması  ve birleştirmeye konu tüm ruhsatlarının işletme izinli olması şartıyla,  düzenlenme tarihi daha eski olan ruhsatta birleştirilebilecek. Diğer ruhsatlar  hangi aşamada olursa olsun birleştirilemeyecek ancak kamu kurum ve kuruluşlarının  ruhsatları hangi aşamada olursa olsun birleştirilebilecek.İşletme ruhsatı taleplerinde 1. Grup (b) bendi ve 2. Grup (a) ve (c)  bendi madenleri için ihale bedelinin yatırılmasından itibaren 2 ay içinde, diğer  maden grupları için arama ruhsat süresi sonuna kadar, ruhsat süresi uzatım  taleplerinde ise ruhsat süresinin bitiminden en geç 6 ay öncesine kadar, vadesi  geçmiş borcunun bulunmaması şartı getirilecek. İşletme ruhsat taban bedeli ve  işletme ruhsat bedeli yatırılması zorunlu olacak.Yetkilendirilmiş tüzel kişilerce maden mühendisinin sorumluluğunda  hazırlanan işletme projesinin, işletme projesinin uygulanabilmesi için gerekli  olan mali yeterliliğine ilişkin belgelerin aktif edilmiş tebligata esas kayıtlı  elektronik posta adresinin veya kurumsal elektronik tebligat sistemi adresinin,  Genel Müdürlüğe sunulması gerekecek. Bu bilgi ve belgelerin eksikliği halinde  talep reddedilecek. Bu eksikliklerin bulunması durumunda süre verilmeyecek ancak  işletme ruhsatı taleplerinde işletme projesinde tespit edilecek teknik  eksikliklerin giderilmesi için yapılacak bildirimden itibaren 3 ay içinde  tamamlanacak.Eksikliklerini verilen sürede tamamlamayanlara 31 bin 54 lira idari  para cezası uygulanacakKanuna göre, ihalelik sahalar, ihale edilmeksizin ihtisaslaşmış devlet  kuruluşlarına, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı onayı ile verilebilecek.Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü, maden ruhsatı sahipleri ile  yaptığı arama ve araştırma tip sözleşmelerinin maden siciline bilgi amaçlı şerh  edebilecek.Kanun, Türkiye Taş Kömürü ve Türkiye Kömür İşletmeleri uhdesinde  bulunan sahaların bölünerek devredilmesi veya mevcut rödovans sahalarının  rödovans alanları ile sınırlı olarak yapacakları sözleşmeye istinaden bölünerek  devredilmesine imkan tanıyor.Rödovans sözleşmeleri, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünün  izniyle yapılabilecek ve Genel Müdürlük bu sözleşmelere taraf olmayacak.Kanunla, 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Enerji ve Tabii  Kaynaklar Bakanlığına bağlı özel bütçeli Maden ve Petrol İşleri Genel  Müdürlüğünün (MAPEG) kurulması nedeniyle gerekli uyum düzenlemeleri yapılıyor.Ölçü ve ölçü aletlerinin tamir ve ayarlarının yanı sıra muayenelerinin  de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının yetki belgesini taşımayan kişilerce yapılması  yasak olacak.Ölçü aletlerinin muayenelerini veya tamir ve ayarını yapmak için  yetkilendirilen servislerin, yetki kapsamındaki hizmetlerde ilgili kanun ve  yönetmeliklere aykırı faaliyette bulunması da yasak olacak.    Yetkisiz olduğu halde ölçü aletlerinin bakım ve tamirini yapan  kişilere ilişkin idari para cezasının caydırıcı olmaması nedeniyle, yetkisiz  bakım ve tamir işlemlerinin önlenmesi amacıyla düzenleme yapıldı. Buna göre, bu  fiillerin işlenmesi halinde alt ve üst limit belirtilerek, idari para cezalarının  ölçü aletine göre nispi/oransal olarak artırımı sağlanarak bu adaletsizliğin  önüne geçilecek.Damgası kopmuş, bozulmuş, damga süresi geçmiş ölçü aletini kullanan  kişiye, ölçü aletinin türüne ve kullanıldığı işin niteliğine göre 500 lira ile 10  bin lira arasında değişen idari para cezası verilecek. Ayrıca bu ölçü aletlerine  el konularak mülkiyeti kamuya geçirilecek. Yetkisiz olduğu halde, bu düzenleme kapsamına giren ölçü aletlerinin  muayenelerini veya tamir ve ayarım yapan kişiye, 2 bin liradan 10 bin liraya;  ayarı doğru olmayan ölçü aletlerini kullanan kişiye 200 liradan 2 bin liraya  kadar idari para cezası verilecek.Ölçü aletlerinin muayenelerini veya tamir ve ayarını yapmak için  yetkilendirilen servislerin, yetki kapsamındaki hizmetlerde ilgili kanun ve  yönetmeliklere aykırı faaliyette bulunması halinde 2 bin lira ile 10 bin lira  arasında; uluslararası birimler sistemine göre yapılmamış olan veya bu sisteme  göre imal edilmiş olmakla beraber nitelikleri bakımından bu kanun hükümlerine  uygun bulunmayan ölçü ve ölçü aletlerini ticaret maksadıyla imal eden, ithal  eden, satan, satışa arz eden, satın alan veya bulunduran kişiye 10 bin lira ile  50 bin lira arasında idari para cezasına hükmolunacak.Damgalanmamış ölçü ve ölçü aletlerini satan, satışa arz eden veya  ticari ilişkide kullanan kişiye 1000 liradan 10 bin liraya kadar idari para  cezası verilecek.Kanuna göre, ölçü aletlerini damgası kopmuş, bozulmuş, damga süresi  dolmuş olarak kullananlar, düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 90  gün içerisinde bu aletler için periyodik muayene başvurusunda bulunmaları halinde  idari para cezasına çarptırılmayacak. Muayene ve damgası yapıldıktan sonra söz  konusu ölçü aletlerini kullanabilecek.Kanunla, BOTAŞ’ın uzun dönemli LNG alım satım anlaşmaları kapsamında  özellikle Nijerya gibi uzak mesafede yer alan ülkelerden temin ettiği LNG'nin  kimyasal özelliği gereği gemilere yüklenen ve gemilerden boşaltılan miktarlar  arasında oluşan kayıpların çoğu zaman ilgili kanunla belirtilen yüzde 4'lük  orandan fazla olması nedeniyle düzenleme yapıldı. Kanunla, bu oran fiili duruma  uygun hale getirilerek yüzde 6'ya çıkarıldı.EPDK yeniden yapılandırılacakEnerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) teşkilat yapısı,  hizmetlerin etkin ve verimli sunulabilmesi için yeniden yapılandırılacak. Mevcut  daire başkanlıklarının görev ve yetkilerinde değişiklik yapılacak, Bilgi İşlem  Dairesi kurulacak ve bir adet kadro ihdas edilecek.Kanunla, dağıtıcı lisansları için bayilik teşkilatı, depolama  kapasitesi gibi hususlarda düzenleme yapılabilmesine yönelik olarak, bayi  sayısı, depolama kapasitesi konularında sayısal büyüklüklerle sınırlama yapılmaz  ibaresi, Petrol Piyasası Kanunu'nun ilgili maddesinden çıkarıldı.EPDK, petrol piyasasına ilişkin katılma payı veya oluşabilecek kamusal  zararların tahsil ve tazmininde yaşanan sorunların önüne geçilebilmesi amacıyla  lisans sahiplerinden bu düzenleme kapsamındaki mali yükümlülüklerinin tahsilinde  kullanmak üzere teminat mektubu talep edebilecek. Böylece petrol piyasasında kısa  süre faaliyet göstererek ve mevzuata aykırı davranışlar gösterme niyetinde olan  taraflara karşı caydırıcılık artırılacak.Kanunla, yerli üretici firmaların Türkiye'de ürettiği ve sattığı ham  petrolün piyasa fiyatının altında satılması sorunu gideriliyor.Tüm yerli ham petrol üreticileri teşvik edilecek. Yerli üreticilerin  Türkiye'de petrol arama ve üretim konularında daha çok yatırım yapmaları  sağlanarak, yerli üretimin artmasına katkıda bulunulabilecek.Kanunla, 26 API gravitesi altındaki petroller için yakın coğrafyada  bulunan ağır petrolleri tarif etmekte kullanılan Arap Heavy petrolü, hem her  zaman ulaşılabilir olması hem de fiyat dalgalanmalarında daha dengeli davranması  sebebiyle Ras Gharib yerine Petrol Piyasası Kanunu kapsamına alındı.Akaryakıt kaçakçılığı yüksek cezalar getirildiPetrol Piyasası Kanunu'nun idari para cezaları başlıklı maddesi  değiştirildi.Buna göre, fiiller niteliği itibarıyla düzeltme imkanı olan fiiller ,   düzeltme imkanı olmayan fiiller ve akaryakıt kaçakçılığı kapsamına giren  fiiller olmak üzere sınıflandırılacak. Akaryakıt kaçakçılığı kapsamına giren  fiiller için yüksek cezalar öngörüldü.Kaçakçılıkla ilgisi olmayan ve niteliği itibarıyla düzeltme imkanı  bulunan mevzuat ihlalleri için soruşturma açma veya idari para cezası  uygulanmadan önce ihtar müessesi getirilecek. İhtara rağmen mevzuata aykırı  durumunu gidermeyenler için öncelikle geçici durdurma yapılacak, devamında  düzeltmeyenler için soruşturma neticesinde idari para cezası uygulanacak.İdari yaptırımlar; tedbirler, lisans iptalleri ve idari para  cezalarından oluşacak. İdari para cezaları, tedbirler ve lisans iptallerinin  uygulanması, kanunun diğer hükümlerinin uygulanmasına engel oluşturmayacak.Petrol Piyasası Kanunu'na göre yapılan talep veya işlemlerde, kanuna  karşı hile veya yalan beyanda bulunulduğunun tespiti halinde lisans iptal  edilecek. Kaçak ürün ikmal edenlerin lisansı da iptal edilecek.Teknik düzenlemelere uygun olmayan ürün ikmal edenler zararı tazmin  etmekle yükümlü olacak. Teknik düzenlemelere uygun olmayan akaryakıt ikmali  nedeniyle kullanıcıya verilen zarar ve hasarların tazmini hususu, lisans sahibi  gerçek ve tüzel kişilerin lisanslarında ve sözleşmelerinde yer alacak.  Mühürlemeye rağmen faaliyetlerini sürdüren kişiler ile suçun işlenişine iştirak  eden yetkililer hakkında TCK'nin ilgili hükümleri uygulanacak.Kanunla, Anayasa Mahkemesi kararları doğrultusunda düzenleme de  yapıldı.Buna göre, nitelikli fiiller daha ağır cezaya muhatap olacak şekilde  fiili işleyenlerin, ekonomik kazançlarıyla orantılı olarak nispi idari para  cezasını öngörecek şekilde idari para cezaları yeniden düzenlenecek. İdari para  cezaları 110 bin lira ile 3 milyon lira arasında uygulanacak.Bir fiilin iki yıl geçmeden aynı kişi tarafından tekrar işlenmesi  halinde idari para cezaları iki kat olarak uygulanacak.Verilen idari para cezalarına karşı yargı yoluna başvurulması, ilgili  vergi dairesine idari para cezasına ilişkin banka teminat mektubu verilmesi  durumu hariç tahsil işlemlerini durdurmayacak. Teminat mektubunun miktarı, türü,  hangi şartlarda paraya çevrileceği ve diğer hususlar Kurumca belirlenecek. Ayrıca  cezalar tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenecek.Kanunla lisans sahipleri tarafından eksik harmanlanan her bir metreküp  ürün için nispi oranda idari para cezası uygulanmasıyla, yaptırımların  hakkaniyetli ve yükümlülüğe uyulması konusunda teşvik edici olması hedefleniyor.Petrol Piyasası Kanunu kapsamında, kanunun yürürlüğe gireceği tarihten  önce işlenen, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunca (EPDK) idari para cezası henüz  uygulanmamış olan ve niteliği itibarıyla düzeltme imkanı bulunan fiiller için  ihtar yapıldıktan sonra, sonuca göre gerekirse soruşturma açılabilecek.Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla EPDK kararına  bağlanmış ancak tahsilatı tamamlanmamış olan idari para cezaları, işlenen fiil  için Petrol Piyasası Kanunu'yla daha düşük bir idari para cezası uygulanmasının  öngörülmesi halinde ilgili vergi dairesince asgari maktu hadden tahsil edilecek.  Kısmen veya tamamen tahsil edilen idari para cezalarının iadesi söz konusunu  olamayacak.Kaçak akaryakıtla mücadele ile ilgili düzenlemenin kanuna eklendiği  tarih olan 11 Nisan 2013 tarihinden önce kira sözleşmesi veya benzeri şekilde  kullanım hakkı devredilerek lisanslandırılmış tesislerde kaçakçılık fiiline mal  sahibinin karışmadığı hallerde tesise ilişkin kısıtlamalar kaldırılacak.Böylelikle kaçakçılık fiillerine ilişkin yürütülen adli ve idari  süreçlerde herhangi bir aksama oluşturmaksızın söz konusu tesislerin tekrar  lisanslandırılarak petrol piyasası faaliyetlerine dahil edilmesi ve ekonomiye  kazandırılması ve mal sahiplerinin kendilerinden kaynaklanmayan durum yüzünden  oluşan mağduriyetlerinin giderilmesi amaçlanıyor.Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik  Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamındaki lisans sahibi  kişilerin, ikincil mevzuata veya lisans hükümlerine ve EPDK kararlarına aykırı  davranması halinde, Kurul tarafından belirlenen niteliği itibarıyla düzeltme  imkanı olan fiiller için 30 gün içinde aykırılığı giderecek. Aksi halde geçici  durdurma yapılabileceği ihtar edilecek. Verilen ihtar süresi sonunda mevzuata  aykırı durumu devam ettirenlerin ilgili piyasa faaliyeti, 60 gün süreyle geçici  olarak durdurulacak.Niteliği itibarıyla düzeltme imkanı olan fiilin tespit tarihinden  itibaren 2 yıl içinde tekrar edilmesi halinde ise ihtar işlemi uygulanmaksızın  ilgili piyasa faaliyeti 60 gün süreyle geçici olarak durdurulacak.Geçici durdurma süresi sonunda da tespit edilen aykırılıklar  giderilmezse faaliyetin durdurulmasına devam edilerek, soruşturma başlatılacak ve  gerekli idari yaptırımlar uygulanacak. Geçici durdurma sonrasında, mevzuata  aykırı durumun ortadan kalkması halinde geçici durdurma hali sona erdirilecek.Mevzuata, lisans hükümlerine ve EPDK kararlarına aykırı davranılması  halinde, niteliği itibarıyla düzeltme imkanı olmayan fiiller ile Kaçakçılıkla  Mücadele Kanunu'nda belirtilen akaryakıt kaçakçılığına ilişkin fiiller için  ilgililer hakkında EPDK tarafından doğrudan idari soruşturma başlatılarak,  gerekli yaptırımlara karar verilecek.Lisans sahibinin ilgili piyasa faaliyeti, niteliği itibarıyla düzeltme  imkanı olmayan ve kötü niyet veya tehlikeli eylem sonucunu doğuran fiilleri  nedeniyle EPDK tarafından geçici olarak durdurulabilecek.Lisans almaksızın lisansa tabi bir faaliyet gösterildiğinin tespiti  halinde tesisler, lisans alınıncaya veya lisans gerektirmeyen faaliyet gösterecek  hale getirilinceye kadar mühürlenecek ve ilgililer hakkında soruşturma  başlatılacak.Otogaz istasyonlarına yönelik yaptırımlarLisansa tabi faaliyetlerin lisans alınmaksızın yapılması, eşit  durumdaki alıcılara (kategorilere), eşit hak ve yükümlülük tanıma, farklı şartlar  uygulamama hükmünün ihlal edilmesi, sahip olunan lisansın verdiği haklar dışında  faaliyet gösterilmesi durumlarında, otogaz bayilik faaliyetinde bulunanlar  dışındaki sorumlulara, 500 bin liradan az olmamak ve 10 milyon lirayı geçmemek  üzere ceza verilecek.Lisans alınmaksızın bayilik faaliyetinin yapılması, otogaz bayilik  lisansı sahiplerince lisansın verdiği haklar dışında faaliyet gösterilmesi  durumlarında da sorumlulara, 100 bin liradan az olmamak ve 500 bin lirayı  geçmemek üzere ceza uygulanacak.Petrol stoku tutma yükümlülüğüPetrol Piyasası Kanunu'nun ilgili maddesi uyarınca ulusal petrol stoku  tutma yükümlülüğü bulunan lisans sahiplerine, tespit tarihinde eksik tutulan her  bir ton ürün için 250 lira ceza verilecek. Eksik tutulan stok miktarının  hesabında ton küsuratı dikkate alınmayacak. Bu kapsamda uygulanan para cezası,  ulusal petrol stokunun tamamlayıcı kısmının finansmanı için kullanılacak.Ceza uygulanan bir fiilin 2 yıl geçmeden aynı kişi tarafından tekrar  işlenmesi halinde idari para cezaları 2 kat artırılarak uygulanacak.Petrol Piyasası Kanunu'nun petrol stokları başlıklı maddesinin  hükümlerine göre yürütülen idari işlemler, lisans sahibinin EPDK'ye bildirdiği  Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresine tebliğ edilecek. Söz konusu kuruma  bildirilen KEP adresine tebligatın zorunlu bir sebeple yapılamaması halinde  kuruma bildirilen adrese yapılan bildirim tebligat yerine geçecek. Petrol Piyasası Kanunu kapsamında verilen para cezaları tebliğ  tarihinden itibaren 1 ay içinde ödenecek. Süresinde ödenmeyen idari para  cezaları, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri gereğince  tahsil edilmek üzere ilgili vergi dairesine gönderilecek.Kanunla, LPG Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanunu'nda  Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'a geçici madde eklendi.Buna göre, maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenen ve EPDK  tarafından idari para cezası henüz uygulanmayan ve niteliği itibarıyla düzeltme  imkanı bulunan fiiller için lisansı devam edenlere, mevzuata aykırı durumlarını  giderebilmeleri için imkan tanınacak, giderilmemesi halinde ise soruşturma  açılacak.Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla EPDK kararına  bağlanmış ancak tahsilatı tamamlanmamış olan idari para cezaları, işlenen fiil  için LPG Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına  Dair Kanun ile beraber daha düşük bir idari para cezası uygulanmasının  öngörülmesi halinde, ilgili vergi dairesince asgari maktu hadden tahsil edilecek.  Kısmen veya tamamen tahsil edilen idari para cezaları iade edilmeyecek.Kanunla, Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi  Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun'da yapılan değişiklikle, tamamı yenilenebilir  olmak üzere birden fazla enerji kaynağından elektrik üretilmesi amacıyla kurulan  tesislerde üretilerek sisteme verilen net enerji miktarının Yenilenebilir Enerji  Kaynakları Destekleme Mekanizması'ndan (YEKDEM) faydalanmasına ilişkin, usul ve  esasların EPDK tarafından düzenlenmesi amaçlanıyor.Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı  Kullanımına İlişkin Kanun'da yapılan değişiklikle yenilenebilir enerji  kaynaklarına dayalı üretim tesislerinde, ilave kapasite artışının önünün  açılmasıyla enerji piyasasında artan YEKDEM maliyetinin tüketicilere yansımasının  önüne geçilmesi hedefleniyor.Kanuna göre, yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisi  kurmak amacıyla alınan lisanslar kapsamındaki tesisler için lisanslarında  belirlenen sahaların dışına çıkılmaması ve TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketinden  alınan tadil kapsamındaki bağlantı görüşünün olumlu olması halinde kapasite  artışı, modernizasyon, yenileme yatırımları ve tadilatlara izin verilecek.Birden çok kaynaklı elektrik üretim tesisleri ile üretim faaliyetinde  bulunacak tüzel kişilerin ön lisans ve lisanslarının verilmesi, tadili, sona  erdirilmesi, iptali, süreleri, süre uzatımı, yenilenmesi ve lisans kapsamındaki  hak ve yükümlülüklerin askıya alınması ile bu tüzel kişilerin piyasa  faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun  çıkaracağı yönetmelikle düzenlenecek.Orman Kanunu kapsamındaki devlet ormanları ile Milli Parklar Kanunu  kapsamındaki alanlarda yapılacak olan, enerji iletim/dağıtım tesislerinin emniyet  alanları içinde kalan sahalar ile bu tesislerin yapımı, bakımı, onarımı ve  ulaşımı için gerekli olan alanların ilgili mevzuata göre alınması gereken izin ve  işlemleri, müracaat tarihinden itibaren, ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından 60  gün içinde sonuçlandırılacak. Alınması gereken arazi izin bedeli, başkaca bir  indirim yoksa yüzde 50 indirimli uygulanacak.49 yıllık kesin izin süresi sonunda, yükümlülüklerinin tamamını yerine  getirmiş, taahhüt senetlerine uygunluk sağlamış, enerji üretim, iletim ve dağıtım  tesislerine ait izin ve işlemleri, talep edilmesi halinde son ödenen arazi izin  bedeli, Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında  artırılmak suretiyle 99 yıla kadar uzatılacak.1 Ocak 2018'den önce orman vasfındaki sahalarda tesis edilmesine  rağmen orman izin işlemleri tamamlanmamış olan enerji üretim, iletim, dağıtım  tesisleri, düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1 yıl içinde ilgili  mevzuat hükümleri kapsamında başvuru tarihindeki tüm bedeller ödenerek izinli  hale getirilecek. Bu izinler için geçmiş yıllara ait herhangi bir bedel  alınmayacak.Nükleer Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri ile Bazı Kanunlarda  Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca, yetkilendirilen  tüzel kişiler, tesisi oluşturan yapı, sistem ve bileşenlerin inşa, imalat ve  montaj süreçleri ile saha araştırmalarının denetimine yönelik olarak, Nükleer  Düzenleme Kurumu tarafından yetkilendirilen özel hukuk tüzel kişilerinden Kurumun  belirlediği usul ve esaslar kapsamında ayrıca denetim hizmeti alacak.Lisansı geçerli olmayan nükleer tesislere cezaKanunla, nükleer enerji ve iyonlaştırıcı radyasyona ilişkin ceza  hükümleri ve idari yaptırımlar da düzenlendi.Buna göre, nükleer tesis, radyasyon tesisi veya radyoaktif atık  tesisini geçerli lisansı olmadan işletenler 4 yıldan 8 yıla kadar hapis ve 5 bin  gün adli para cezasıyla, radyasyon uygulamalarını geçerli lisansa sahip olmadan  yürütenler 1 yıldan 4 yıla kadar hapis ve bin gün adli para cezasıyla, Nükleer  Düzenleme Kurumundan izin alınması gereken faaliyetleri geçerli izne sahip  olmaksızın yürütenler 2 yıldan 5 yıla kadar hapis ve 3 bin gün adli para cezası  ile cezalandırılacak.Faaliyete ilişkin yükümlülükleri sona ermeden, faaliyetin yürütüldüğü  yeri veya tesisi, nükleer maddeyi, radyoaktif kaynağı veya radyoaktif atığı  sahipsiz kalacak şekilde terk edenlere ise 3 yıldan 8 yıla kadar hapis ve 5 bin  gün adli para cezası uygulanacak.Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında şirketlere tanınan yetki süresi 3  yıldan 5 yıla çıkarılacak.Ayrıca verimlilik artırıcı proje destekleri için belirlenen 1 milyon  lira tutarındaki proje bedeli limiti, Cumhurbaşkanı'nca en fazla 5 katına kadar,  yüzde 20 olarak belirlenen destek oranı ise Cumhurbaşkanı tarafından en fazla 2  katına kadar artırılabilecek.Nükleer madde, radyoaktif kaynak ve radyoaktif atıkları; zimmet,  yağma, hırsızlık, dolandırıcılık suçları veya başka bir hukuka aykırı davranış  ile elde eden kişilere, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil  etmediği takdirde 5 yıldan 15 yıla kadar hapis ve 10 bin gün adli para cezası  verilecek. Nükleer madde, radyoaktif kaynak veya radyoaktif atıkların  kaybolmasına, çalınmasına veya yetkisiz kişilerin eline geçmesine ihmal  göstererek veya dikkat ve özen yükümlülüğüne aykırı olarak neden olan kişiler, 2  yıldan 5 yıla kadar hapisle cezalandırılacak. İstisnai haller dışında radyoaktif atıklar veya kullanılmış yakıtları  Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisine sokan kişilere, 5 yıldan 10 yıla kadar  hapis ve 5 bin gün adli para cezası uygulanacak.Nükleer tesislere sabotaja 15 yıla kadar hapisNükleer tesisler, radyasyon tesisleri, radyoaktif atık tesisleri ile  nükleer madde, radyoaktif kaynak veya radyoaktif atıklara ve bunlara ilişkin  yazılımlara karşı yetkisiz müdahalede bulunan, sabote eden, saldıran veya zarar  veren kişilere, 5 yıldan 15 yıla kadar hapis ve 10 bin gün adli para cezası  verilecek.Nükleer tesis, radyasyon tesisi veya radyoaktif atık tesisini cebir  veya tehdit kullanarak ya da hukuka aykırı başka bir davranışla ele geçiren,  zapteden veya kontrolü altına alan kişiler, 12 yıldan 20 yıla kadar hapisle  cezalandırılacak.Nükleer silah ya da nükleer veya radyolojik patlayıcı cihaz imal eden,  radyoaktif maddeleri bu amaçla bulunduran, ticaretini yapan, kullanan veya  kullanımını yaygınlaştıran kişilere, 25 yıldan 30 yıla kadar hapis cezası  uygulanacak.Örgüt halinde işlenirse ceza bir katı artırılacakBu suçların, gerçek veya tüzel kişiyi, uluslararası bir örgütü veya  bir devleti, bir eylemi yapmaya veya yapmaktan kaçınmaya zorlamak amacıyla  gerçekleştirilmesi halinde verilecek ceza, eylemin ve fiilin ağırlığına göre  yarısından 2 katına kadar; bu fiillerin bir örgüt faaliyeti çerçevesinde  işlenmesi halinde verilecek ceza, eylemin ve fiilin ağırlığına göre yarısından  bir katına kadar artırılacak. Bu fiillerin işlenmesiyle herhangi bir kişinin  sağlığının ciddi bir biçimde bozulmasına, ölümüne veya mülke ve çevreye karşı  önemli zarara sebebiyet verilmesi durumunda verilecek ceza, eylemin ve fiilin  ağırlığına göre yarısından bir katına kadar yükseltilecek.Radyoaktif maddelerin, Türk Ceza Kanunu'nda düzenlenen kasten öldürme,  kasten yaralama, çevrenin kasten kirletilmesi suçlarının işlenmesinde  kullanılması halinde verilecek ceza, eylemin ve fiilin ağırlığına göre yarısından  2 katına kadar artırılacak.Nükleer Düzenleme Kurumu adına denetimle görevli kişilerin görevlerini  yapmasını engellemek amacıyla cebir veya tehdit kullanan kişiler, fiil daha ağır  bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde TCK uyarınca  cezalandırılacak.İdari para cezalarıNükleer Düzenleme Kurumu, bir nükleer tesisin geçerli lisans  olmaksızın işletilmesi durumunda, tesisin niteliği yönetmelikle belirlenmek  suretiyle 1 milyon 500 bin ila 75 milyon lira, radyoaktif atık tesisleri ve  radyasyon tesislerinin geçerli bir lisansa sahip olmaksızın işletilmesi durumunda  750 bin ila 7 milyon 500 bin lira, radyasyon uygulamalarının geçerli bir lisansa  sahip olmaksızın yürütülmesi durumunda 15 bin ila 150 bin lira ceza verebilecek.İzin veya onay alınması gereken faaliyetlerden tesislere ilişkin  olanların izin veya onay alınmaksızın yürütülmesi durumunda 75-350 bin lira,  yetki belgesi alınması gereken faaliyetlerin yetki belgesi alınmaksızın  yürütülmesi halinde 2-75 bin lira ceza uygulanacak.Nükleer tesislere ilişkin ikincil mevzuat veya yetki koşullarına,  Nükleer Düzenleme Kurumu kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket edildiğinin  saptanması veya sınırlarının aşılması halinde 150 bin ila 1 milyon 500 bin lira,  radyoaktif atık tesisleri ve radyasyon tesislerine ilişkin ikincil mevzuat veya  yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket edildiğinin  saptanması veya sınırlarının aşılması halinde 75-350 bin lira, diğer faaliyetlere  ilişkin ikincil mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve  talimatlarına aykırı hareket edildiğinin saptanması veya sınırlarının aşılması  halinde 2-15 bin lira ceza verilecek.Yetkilendirme başvuruları veya yetkilendirme sonrasında  yetkilendirilen kişi tarafından Nükleer Düzenleme Kurumuna gerçeğe aykırı belge  sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya yetkilendirme yapılmasını  etkileyecek yetki koşullarındaki değişikliklerin bildirilmemesi halinde ceza  hükümleri saklı kalmak kaydıyla, nükleer tesisler için yetkilendirilen kişiye 1  milyon 500 bin ila 75 milyon lira, radyoaktif atık tesisleri ve radyasyon  tesisleri için 750 bin ila 7 milyon 500 bin lira, diğer faaliyetler için 15-150  bin lira ceza uygulanacak.Aykırılıkların verilen süre içerisinde giderilmemesi halinde idari  para cezaları, her defasında bir önceki cezanın 2 katı tutarında uygulanacak.  Gerçek dışı belgenin, yanıltıcı bilginin veya yetki koşullarındaki değişikliğin  yetkilendirmeye esas teşkil etmesi ve düzeltilmesinin mümkün olmadığının tespiti  halinde ise idari para cezasına ek olarak yetki askıya alınacak, kısıtlanacak  veya iptal edilecek.İdari para cezalarına karşı 30 gün içerisinde idare mahkemelerinde  dava açılabilecek. İdari para cezası uygulanmasını gerektirir fiillerin 5 yıl  içinde tekrarı halinde, her bir fiil için idari para cezası bir kat artırılarak  uygulanacak.Türkiye Cumhuriyeti egemenlik alanı içinde nükleer santral işletenler  ile nükleer santral dışındaki tesis ve uygulamalarda radyoaktif atık üreten  kişiler, belirlenecek tutarda radyoaktif atık yönetimi ve işletmeden çıkarma özel  hesaplarına ayrı ayrı ödeme yapacak. Özel hesaplar adına tahsil edilen gelirler,  amacı dışında kullanılamayacak.
                                                    
                                                    
                                                
                                                
                                                                                                                                                                                                                    
                                                
                                                
                                                
                                                                                                    
                                                
                                                
                                             
                                            
Yorumlar
Kalan Karakter: