Haziran ayı imalat PMI açıklandı
İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat PMI (Satın Alma Yöneticileri Endeksi) Haziranda 53,9’a yükseldi ve Şubat ayından bu yana ilk kez eşik değer 50’nin üzerinde gerçekleşti
Yayınlanma :
01.07.2020 13:39
Güncelleme :
01.07.2020 13:41


Yöneticileri Endeksi) anketinin Haziran 2020 dönemi sonuçları açıklandı. Eşik
değer olan 50,0’nin üzerinde ölçülen tüm rakamların sektörde iyileşmeye işaret
ettiği anket sonuçlarına göre, Mayıs’ta 40,9 olarak ölçülen manşet PMI,
Haziran’da 53,9’a yükseldi ve Şubat ayından beri ilk kez eşik değer 50,0’nin
üzerinde gerçekleşti.Covid-19 salgınına yönelik kısıtlamaların kaldırılarak
normale yaklaşılması, haziranda imalatçıların üretim hacimlerini belirgin bir
şekilde artırmasına olanak sağladı ve böylece üç aylık yavaşlama dönemi sona
erdi. Müşterilerin faaliyetlerine yeniden başlamasıyla birlikte yeni siparişler
de büyüme bölgesine geçti. Ancak yabancı müşterilerin bir bölümünün kapalı
kalması nedeniyle yurt dışından alınan yeni siparişlerdeki artış, toplam yeni
iparişlere göre düşük oranda gerçekleşti. Üretim gereksinimlerindeki artış,
haziranda hem istihdamın hem de satın alma faaliyetlerinin genişlemesini
ağladı.Diğer taraftan üretimdeki artışı desteklemek için mevcut
tokların kullanılması, girdi stoklarının azalmasına neden oldu. Teslimat
ürelerindeki artışın anket geçmişindeki en yüksek oranlardan birinde
gerçekleşmesi, tedarik zincirindeki aksamaların devam ettiğini gösterdi. Birçok
anket katılımcısı nakliye konusunda sorun yaşandığını bildirdi. Para
birimindeki zayıflık, Türk imalatçılarının girdi maliyetlerinde aylık bazda
ert artışın devam etmesinde etkili oldu. Enflasyon oranı mayısa göre azalmakla
birlikte seri ortalamasının üzerinde gerçekleşti. Girdi maliyetlerindeki
yükseliş genellikle artan satış fiyatları olarak müşterilere
yansıtıldı. Böylece nihai ürün fiyatları belirgin şekilde yükseldi ve artış son
üç ayın en yüksek oranında gerçekleşti.Sektörlerin çoğu toparlanma
kaydettiSektörel
PMI haziran ayı verilerine göre de imalat sektörlerinin çoğu haziranda toparlanma
kaydetti. Takip edilen 10 sektörün yedisinde faaliyet koşulları yeniden
iyileşmeye başlarken, bunlardan bazılarında toparlanma güçlü gerçekleşti.
Üretim; üç sektör dışında tüm sektörlerde artış gösterdi. Artışın oldukça hızlı
olduğu kara ve deniz taşıtları, elektrikli ve elektronik ürünler ile ağaç ve
kağıt ürünleri sektörleri, nisan ve mayıs aylarındaki sert daralmanın ardından
güçlü toparlanma sergiledi.
Üretim, makine ve metal ürünler sektöründe istikrar kazanırken gıda ürünleri
ile giyim ve deri ürünleri sektörlerinde düşüş gösterdi. Gıda sektöründe,
Covid-19 krizinin başlarında stoklama eğilimi nedeniyle güçlü artış gösteren
talep bir miktar geri çekildi. Giyim ve deri ürünleri sektörü ise talep
eksikliğinden olumsuz etkilenmeye devam etti.Yeni
iparişlerdeki eğilimler genellikle üretim ile uyumlu bir görünüm sergiledi.
Ancak on sektörden yedisinde yeni ihracat siparişleri yavaşlama gösterdi. Bu
durum, ülkeler arası geçişlere yönelik kısıtlamaların sürmesi ve salgının bazı
ihracat pazarlarında etkili olmaya devam etmesinden kaynaklandı. Yedi sektör
istihdam düzeyini yükseltti ve istihdam artışına giden sektörlerin sayısı
mayısa göre bir adet arttı. Kimyasal, plastik ve kauçuk ürünleri sektörü iş
yaratmada başı çekerken, kara ve deniz taşıtları sektöründe de güçlü istihdam
artışı yaşandı. Para birimindeki zayıflığa bağlı olarak girdi maliyetleri
enflasyonu genel olarak yüksek düzeyde kaldı. Yine birçok sektörün büyüme
bölgesine geçmesine rağmen tedarik zincirlerinde Covid-19 kaynaklı aksamalar
devam etti.
Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: