Müdürlüğü’nün 2021 bütçesi oy çokluğuyla
kabul edildi. Gelir bütçesinin yarısı otobüs alımlarına ayrılırken;
Haziran 2021’e kadar gelecek 368 yeni otobüsle filonun üçte biri yenilenmiş
olacak. Başkan Soyer, gelecek yıl 100
elektrikli otobüs alımı için çalışma başlatacaklarını, araç filosunun yaş
ortalamasının 5.2’ye düşeceğini açıkladı.İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi’nin Kasım ayı olağan
meclis toplantısının yedinci oturumu, Başkan Tunç Soyer yönetiminde, ESHOT
Genel Müdürlüğü 2021 Bütçe ve Performans Programı gündemiyle yapıldı. Kurumun
2021 yılı gider bütçesi 1 milyar 817 milyon 146 bin TL; geliri 1 milyar 176
milyon 196 bin TL; açık fazlanın finansmanı ise 640 milyon 950 bin TL olarak,
oyçokluğuyla kabul edildi.

Belediyesi Başkan Vekili Mustafa Özuslu, ESHOT’un kâr amacı gütmeden toplu
ulaşım hizmeti verdiğini belirtti. Başkan Tunç Soyer’in, ilk dönemi için 500
otobüs alma sözü verdiğini hatırlatan Özuslu, “Ülke genelinde tek seferde
yapılan en büyük otobüs alımı gerçekleştirildi. Bunu bir kere tebrik edelim.
Bunlar da Haziran 2021’e kadar ESHOT filomuza dahil olacak. Otobüs filomuzun
yaşı 6.2’ye düşecek. 100 elektrikli otobüsün de filoya dahil olmasıyla
elektrikli otobüs sayımız 120’ye çıkacak ve filonun yaş ortalaması 5.2’ye
inecek. Daha iyi hizmet veren, kaliteli otobüslerle devam edeceğiz. Kalkınma
Bakanlığı’na da otobüsler için verdiği 105 milyon liralık yatırım teşviği için
teşekkür ediyoruz” dedi.120 dakika sistemi iyi geldi1 Eylül 2020’de, toplu ulaşımda
90 dakika ücretsiz aktarma sisteminden, ilk iki aktarması tam binişler için
ücretli olan 120 dakika sistemine geçiş yapıldığını hatırlatan Özuslu, yeni
istemle ortaya çıkan olumlu sonuçlara da değindi, şu bilgileri verdi: “120
dakika İzmir’e iyi geldi. Biniş kaybı var mı? Var. İlk binişlerde yüzde 1’lik
bir artış var. Vatandaş kendisini daha doğru otobüse binmesi konusunda
yönlendirmiş. İkinci binişlerde ‘50 kuruş alıyoruz’ diye eleştirildik. Kimse,
‘Niye ilk binişlerde 10 kuruş düşürdünüz?’ demiyor. Üçüncü binişler artmış.
İsteyenler rakamları ESHOT Genel Müdürlüğü’nden alır, bakar” açıklamasında
bulundu. İZTAŞIT’a destek çağrısıİzmir Büyükşehir Belediyesi’nin,
metropol dışı ilçelerde toplu taşımacılık hizmeti veren minibüs
kooperatiflerini tek çatı altında birleştirdiğini ve toplu ulaşım sistemine
entegre ettiğini de ifade eden Özuslu, “Seferihisar’da hayata geçirdiğimiz
İZTAŞIT Projesi’ni ESHOT Torbalı, Menemen’de, Ödemiş’te hizmete sunmaya
çalışıyor. Ancak pandemi nedeniyle İZTAŞIT’ın yolcu sayıları da azaldı. Bu
hizmet için yatırım yapmış kooperatiflerde örgütlü arkadaşlarımızın mağduriyeti
öz konusu. Sayın Cumhurbaşkanımızın çıkardığı kararnameyle, 7244 Sayılı Kanun
kapsamında yapılan sübvanse ödemelerinin süresi 3 ay ile sınırlı tutuldu. Bu
ürede Büyükşehir Belediyesi, İZTAŞIT’a gerekli desteği yapabildi. İkinci
pandemi dönemi geldi. Kararnamede, bu süreyi uzatma yetkisi Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı’na verilmişti. Bakanlık süreyi uzattı ancak, belediyelere toplu
taşımacılık hizmeti veren kuruluşları kapsam dışında bıraktı. Yazılar yazdık.
Bu uygulamayı yaygınlaştırmak ve devam ettirmek için meclisimizden el birliği
ile destek istiyoruz” dedi. Devlet, ÖTV ve KDV’yi kaldırsın!“Devletten bir ricamız var”
diyen Özuslu, “ESHOT’un 600 milyon lira bir desteğe ihtiyacı var. Büyükşehir
bütçesinden biz bu rakamı veriyoruz. Eğer belediyelere bağlı toplu taşımacılık
kurum ve kuruluşları için ÖTV ve KDV yükü kaldırılırsa sadece ESHOT için yıllık
135 milyon TL’ye yakın bir tasarruf söz konusu olacak. Bu ciddi bir girdidir.
Bunu devletimizden talep ediyoruz. Madem şehir içi toplu taşımacılık bir kamu
hizmeti; gelin bunu birlikte yapalım” ifadelerini kullandı. İzmir’de ulaşım ucuzCHP Grup Sözcüsü Nilay Kökkkılınç da
meclis üyelerinden İZTAŞIT Projesi’ne destek olmalarını istedi. Kökkılınç,
gerek TBMM kararı, gerekse Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile çeşitli kesimlerin
ücretsiz ya da indirimli toplu ulaşım hakkı nedeniyle sadece 2019’da 933 milyon
366 bin liralık gelir kaybı söz konusu olduğunu belirterek, “Devlet tarafından
İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne bu miktarda bir ödeme yapılırsa 600 milyon
liralık sübvanseye de ihtiyaç kalmayacak” diye konuştu. Raylı sistemde iyi bir sınav verdikİzmir Büyükşehir Belediye
Başkanı Soyer de konuşmalar sonrasında yaptığı açıklamada şunları söyledi:
“Gelişmiş kentler yoksulların özel araç kullandığı değil, zenginlerin toplu
ulaşım kullandığı kentlerdir. Bu söz ile raylı sistemler kastediliyor. Raylı
istem konusunda İzmir Büyükşehir Belediyesi geride kalan 1,5 yılda çok iyi bir
ınav verdi. Pandemiye rağmen Narlıdere Metro Hattı inşaatı, takviminde
işlemeye devam etti. Çiğli Tramvayı ihalesi yapıldı. Karabağlar-Gaziemir Metro
Hattı için de çalışmalara başladık. Ama en önemlisi Buca metrosu… 1 milyar
dolarlık bütçesi ile İzmir tarihinin en büyük yatırımı olacak bu projeyle
ilgili oluşturduğumuz konsorsiyumla 450
milyon dolarlık mutabakat sağlandı. Ocak ayında uluslararası ihaleyi
gerçekleştirme noktasına geleceğiz. Asıl hedefimiz lastik tekerlerli toplu
ulaşımı asgariye indirmek ve raylı sistemleri yayg ınlaştırmaktır. Beş yılda
500 otobüs vaadimizin tamamına yakınını (451 otobüs) 2.5 yıl bitmeden hizmete
almış olacağız. Ayrıca 100 elektrikli otobüsün alımı ile ilgili çalışmaları da
önümüzdeki yıl başlatıyoruz. Burada başarılı
bir performans çıkaran ESHOT Genel Müdürümüzü, genel müdür yardımcısı
arkadaşlarımızı kutluyorum. Bu olağanüstü bir başarı hikayesidir. Tek seferde
yapılan 368 otobüs alımı, beş yıla
yayılmış olarak 570 milyon TL’lik bütçeye tekabül ediyor. Şu an bunu Devlet Malzeme Ofisi’nden peşin olarak
almaya kalsanız 800 milyon TL... Bu alımın, dövizdeki dalgalanmalara rağmen beş
yıl boyunca ücretsiz bakım/onarım hizmetini de dahil eden bir şekilde yapılmış
olması, parmakla gösterilecek bir başarı hikayesi. İzmir için büyük bir kazanç,
tebrik ediyorum.” Sefer sayımız azalmadıPandemi döneminde sefer sayısını
azaltmadan hizmet verdiklerini söyleyen Başkan Soyer, “18 Mart 2020 tarihinde,
tüm toplu ulaşım araçlarımıza günlük ortalama 1 milyon 800 bin biniş varken,
1315 otobüsle servis veriyorduk. Bugün 1388 aracımız hizmet veriyor; günlük
ortalama biniş sayısı ise 800 bin... Yani daha az yolcuya daha fazla araçla
hizmet veriyoruz. Tüm bu krize rağmen sefer sayılarında da azalmaya gitmedik.
Maliyet artışlarına rağmen, en iyi şekilde hizmet vermeye devam ediyoruz” dedi. Akıllı durakların sayısı artacakESHOT Genel Müdürlüğü’nün
2021 yılında yapacağı yeniliklere de değinen Soyer, konuşmasını şöyle
tamamladı: “Güneş enerjili 65 durağımızın sayısını 225’e çıkarıyoruz.
Geleneksel İzmir kapalı duraklarını beş noktada yeniden hayata geçiriyoruz.
Akıllı durak sayımızı yaygınlaştıracağız.
Her yıl 200 olmak üzere 1000 adet otobüs durağı alımı yapacağız. 100
elektrikli otobüs alacağız. Kadın şoför sayımızı 100’e çıkaracağız. Güneş
Enerjisi Santrali (GES) çalışmalarımıza ağırlık vererek bir milyon 600 bin
liralık tasarruf sağlamayı planlıyoruz. Sağlıkçılarımıza ekstra servis sunma konusunda
hassasiyet taşıyoruz. Onları toplu ulaşımdan uzaklaştırıp görev yerlerine hızla
ulaştıracağız. Yeni otobüslerimizin hizmete girmesi ile filomuzun yaş
ortalaması 11.7’den 5.2’ye düşecek. Pandemi döneminde ESHOT Genel Müdürlüğümü z
çalışanları, şoförleri, teknik arkadaşlarımız, sağlıkçılar kadar ağır bir sınav
verdiler, görevlerinin başında canla
başla çalışmaya devam ettiler. Çok başarılı bir sınav verdiler. ESHOT
bütçemizin ve performans programımızın İzmir’e hayırlı olmasını diliyorum.”ESHOT Genel Müdürlüğü’nün 2021 yılı bütçesinde öne çıkan
yatırımlar ise şöyle:Yeni otobüsler geliyor2021 bütçesinde öne çıkan en büyük
gider kalemi otobüs alımları oldu. İhalesi bu yıl yapılan ve sözleşmesi
imzalanan 134’ü körüklü toplam 364 otobüsün ve tekerlekli sandalyeli yolculara
özel yapılan 4 adet engelli otobüsünün ödemeleri için 457 milyon 715 bin 46 TL
ayrıldı. Bu otobüslerin etap etap geleceği ve tamamının Haziran 2021’e kadar
hizmet vermeye başlayacağı belirtildi. Bu araçların katılmasıyla ESHOT
filosunun üçte birinin yenileneceği, eskiyen otobüslerin hizmet dışı bırakılmasıyla
da filo yaş ortalamasının da 9’dan 5’e düşeceği kaydedildi. Elektrikli otobüs alımıBunun dışında yeni yılda 100 adet
elektrikli otobüsün alımı için çalışma başlatılacağı ve ESHOT filosundaki
toplam elektrikli otobüs sayısının 120’ye çıkarılacağı; bütçenin yüzde 10’una
tekabül eden 22 milyon 500 bin TL ödeneğin de bunun için ayrıldığı belirtildi.
Öne çıkan hedeflerESHOT Genel Müdürlüğü’nün 2021 hedefleri
arasında, toplu ulaşım hizmetini sağlama dışında öne çıkan hizmet başlıkları
ise şöyle oldu:Seferihisar’da başlayan İZTAŞIT uygulamasının, Yarımada
Bölgesi’nde (Urla, Karaburun, Çeşme) yaygınlaştırılması;Halen ESHOT Gediz Ağır
Bakım Tesisleri çatılarında kurulu bulunan Güneş Enerjisi Santrali’nin (GES),
Gediz 2. Etap, Buca Adatepe ve Karşıyaka garajlarının çatılarına da
kurulması;Mevcutta 65 adet olan güneş enerjili otobüs duraklarının sayısının,
2024 yılına kadar 225 adede çıkarılması hedefi doğrultusunda çalışmalar
yapılması;Yaklaşan otobüs bilgileri, duraktan geçen otobüs hatlarının
numaraları gibi bilgilerin dijital ekranlardan görülebildiği ve halen 200 adet
olan “akıllı durak” sayısının, kent genelindeki uygun noktalarda
yaygınlaştırılması;Nostaljik İzmir Durakları’nın modernize edilerek
canlandırılması projesi kapsamında; ilk etapta beş adet nostaljik kapalı, güneş
enerjili ve klimalı otobüs durağının, yolcu yoğun noktalarda hayata
geçirilmesi…
Yorumlar
Kalan Karakter: