hareketli dönemini yaşıyor.Tüketici
tarafındaki talep her ne kadar Türkiye otomotiv pazarını Nisan ayında Avrupa
ikinciliğine yükseltse de, salgın nedeniyle üretimlerin aksaması bayilerin
talebe yetişememesine yol açıyor.Haliyle,
ıfır araç bulamayan tüketici de soluğu ikinci el araçta alıyor. İşte tam da bu
noktada devreye giren fırsatçılar, talepteki artışa bağlı olarak ellerindeki
ikinci el araçları sıfırlarından daha pahalı olarak satmaya çalışıyorlar.Gelişmeler, bazı modellerin ikinci el fiyatını sıfır kilometre
fiyatının neredeyse yüzde 50 üzerine taşımış durumda.Analiz
şirketi Cardata'nın verilerine göre, Audi A7'nin 2020 model yılına ait 10 bin
kilometre yapmış ikinci el fiyatı 1 milyon 224 bin TL seviyesinde alıcı
beklerken, aynı aracın bayideki sıfır kilometre fiyatının 857 bin TL
eviyesinde olduğu görülüyor. Rakamlar, bu modelin ikinci el fiyatının sıfır
kilometreye göre yüzde 43 daha pahalı olduğunu ortaya koyuyor.Mercedes'in
hafifi ticari modeli Vito'da da tablo benzer. 2 yıllık 30 bin kilometredeki bir
Vito'nun ikinci el piyasasındaki fiyatı 259 bin TL iken, bayide sıfır kilometre
Vito'nun fiyatı ise 182 bin TL seviyesinde. Her iki Vito'nun motor, şanzıman ve
donanım özelliklerinin aynı olduğunu da belirtelim.Bu gibi örnekleri farklı markaların farklı modelleri ile
çoğaltmak mümkün. Zira, birçok modelin ikinci el fiyatı sıfır kilometre
fiyatının üzerinde. Cardata'nın verilerinden hazırlanan tabloda, bu durum net
bir şekilde görülüyor.Tabloda,
ikinci el fiyatının sıfır kilometre fiyatından en az yüzde 15 daha yüksek olan
modellere yer verildiğini de belirtelim.

'Böyle bir dönemi ilk defa
yaşıyoruz'Gelişmeleri
Habertürk'e değerlendiren Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, ikinci el
araç fiyatlarındaki yükselişin devam edebileceğini belirtti.İkinci
elde fiyatları düzenleyecek bir mekanizmanın bulunmadığına işaret eden Yalçın,
"Otomotiv sektöründe çatı örgütler, “Türkiye İkinci El Araç Güven Endeksi”
oluştururlarsa kimse tek bir ilan sitesine muhtaç kalmaz. Koronavirüs sürecinde
250 bin adete yakın araç üretilemedi. İkinci el fiyatını belirleyen en büyük
faktör de zaten bu. Cebinde parası olan ve sıfır kilometre araç satın almak
isteyen bir vatandaş bayiden istediği aracı bulamadı. Haliyle, ikinci ele
yöneldi. Galeriler de bundan faydalandı ve fiyatları yükseltti. Bağımsız
atıcılar da aynı şekilde" dedi.Yalçın, sektördeki gelişmeler doğrultusunda ikinci el aracın
yatırım aracına dönüştüğünü de vurgulayarak, "1 senelik döviz ve altın
ikinci el araç kadar kazanç getirmedi. İkinci el aracın bu dönemde yatırım
aracına dönüştüğünü gördük. İlk defa böyle bir dönemle karşılaşıyoruz"
diye konuştu.Bundan
bir yıl önce dolar kurunun 5.74 TL, euro kurunun ise 6.54 TL olduğu göz önüne
alındığında, ikinci el araç fiyatlarındaki 1 yıllık artışın döviz kurlarındaki
artışı geride bıraktığı görülüyor.Öyle
ki, Cardata'nın verilerine göre son bir yıl içinde bazı modellerin ikinci el
fiyatları yüzde 40'ın üzerinde artarken, döviz kurlarındaki artış yüzde 20'yi
bulmuyor.Sonuç olarak, koronavirüs salgını fabrikaların kapandığı ve
atışların azaldığı küresel otomotiv sektörünü sarstığı gibi, tüketici
talebinin canlı olduğu Türkiye'de ikinci el araç piyasasını adeta yerinden
oynattı.Önümüzdeki
dönemde üretimlerin artacak olmasının ikinci el araç piyasasına nasıl yansıyacağını
ise bekleyip göreceğiz.
Yorumlar
Kalan Karakter: